Isnin, 13 April 2009

KALIAN YANG BERMUKA-MUKA DAN KAU YANG BERKATA-KATA

Salam...Fuh! Lega. Itu sahaja yang termampu aku katakan. Subjek Makyong sudah selesai. Dengan itu, satu tugas sudah terlaksana. Dengan badan yang begitu menuntut rehat, aku membaringkan diri. Dengan lembut ku lontarkan fikiranku ke arah padang yang hijau dan laut yang tenang. Aku ingin membiarkan segala keletihan terburai saat itu juga. TUMM!!! Ada lagi yang belum selesai. Bukan PeTA mahupun tugasan yang lain, namun sedikit sifat manusia yang membuat aku benar-benar jengkel. Jika mereka membaca tulisan aku ini, syukur. Kepada kalian, aku ingin berpesan. Lain kali, tak payah bermuka-muka. Di depan aku, nampak macam baik, tapi di belakang, haram jadah.

Kalian ingat aku tidak tahu? Apa kalian ingat anak dari pendalaman ini tidak kenal apa itu dunia maya? Kalian silap! Kalian yang sebenarnya masih belum mampu mengenali aku walau selangkah pun gerak aku. Kalian cuba bermain api, tapi kalian lupa ada minyak di atas datarannya. Memang aku sengaja berkata demikian tempoh hari. Dari riak wajah dan gerak badan kalian, aku tahu akan ada makna tersirat.

Dan ini buat kau yang berkata-kata. Aku mengerti kau isme akan seseorang. Tapi kau harus ingat, rumah yang hendak didirikan, haruslah ditegakkan dengan menggunakan tiang kita sendiri. Orang cuma pencadang reka bentuknya. Dan kau yang berkata-kata, bicara aku ini bukan lahir dari aku sahaja, malah ramai lagi. Ego tu buanglah sikit beb. Tak kemana kau dengan ego tu.

Dan buat aku sendiri, banyakkan bersabar. Itu cuma dugaan.

Kalian dan kau yang berkata-kata, aku sedikit pun tidak menyimpan dendam, cuma terkilan dengan yang bermuka-muka dan berbicara semberono sahaja.

DUMM...DUMM...DUMM...Maka yalah aku....

Aku dah bosan!

3 ulasan:

  1. banyak yg dpt dipelajari daripada batch ini..
    mengenali manusia dan menjadi manusia!

    BalasPadam
  2. salam Justin,
    wah banyak benda nih, awak boleh buat 3 novel dalam satu masa kalau dok mengkaji perangai manusia.
    :)

    BalasPadam
  3. SALAM MANDALA DAN BENUASULUK...
    MANUSIA ITU ABSTRAK..HAHAHA

    BalasPadam